Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Przed rozpoczęciem korzystania z Naszej strony prosimy Państwa o dokonanie wyboru czy strona może korzystać z plików cookie lub innych technologii, takich jak sygnały nawigacyjne w sieci web, znaczniki pikseli i obiekty Flash („Pliki cookie”).

Są wymagane, aby umożliwić korzystanie z podstawowych funkcji witryny, takich jak zapewnienie bezpiecznego logowania lub zapamiętywanie, na jakim etapie rezerwacji jest użytkownik. Bez tych plików korzystanie z Naszej strony nie będzie możliwe.

Umożliwiają analizę korzystania z witryny przez użytkownika w celu oceny i poprawy jej wydajności dzięki zrozumieniu, jak korzystają z niej użytkownicy a także mają na celu dopasowanie i zapamiętanie preferencji użytkownika. Mogą one być również wykorzystywane do zapewnienia lepszej obsługi klienta na tej stronie. Na przykład: do zapamiętywania danych do logowania, zapisywania informacji o tym, co znajduje się w koszyku lub dostarczania informacji o sposobach korzystania z naszej strony, do zapisywania informacji o wybranym języku, regionie, rozmiarze czcionki, wyglądzie strony internetowej.

Te pliki cookie są wykorzystywane do wyświetlania reklam, które są bardziej dopasowane do użytkownika. Możemy dzielić się tymi informacjami z reklamodawcami lub wykorzystywać je w celu lepszego zrozumienia zainteresowań użytkownika. Reklamowe pliki cookie mogą być na przykład wykorzystywane do udostępniania danych reklamodawcom, tak aby reklamy, które widzi użytkownik były do niego bardziej dopasowane, aby mógł on udostępniać niektóre strony na portalach społecznościowych lub zamieszczać komentarze na naszej stronie.

Szczegółowa informacja na temat korzystania z plików cookie i związanych z nimi technologii znajduje się pod poniższym linkiem Polityce prywatności.

Kim był Wit Stwosz

Wit Stwosz

Wit Stwosz to przede wszystkim jeden z najwybitniejszych artystów europejskich. Przyszedł na świat około 1447 roku w miejscowości Horb w niemieckiej Szwabii. Wit oraz jego brat Maciej kształcili się na rzemieślników o specjalności złotniczej i rzeźbiarskiej. Po pozostawionych przez niego dziełach można stwierdzić, że malarstwo i grafika również nie były mu obce.
W ciągu swojego życia Stwosz wiele podróżował, między innymi do Niderlandów, Konstancji, Wiednia i Ulm. Przez pewien czas mieszkał nawet w Norymberdze. W 1477 roku ten dojrzały, trzydziestoletni artysta przyjął zaproszenie patrycjuszy oraz radnych miasta i przyjechał do Krakowa. Jego zadaniem, powierzonym mu przez Radę Miasta, było wykonanie największego ołtarza w głównym Kościele parafialnym p. w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.

Ołtarz

Rozpoczęte w roku 1477 prace nad Ołtarzem Mariackim trwały 12 lat. Powstałe arcydzieło, dzięki swojemu ogromnemu rozmiarowi (11 m x 12,85 m), bogactwu obrazu oraz nowatorskiej koncepcji całości dzieła zostało wysunięte na czoło światowych ołtarzy późnogotyckich w całej Europie.
Wit Stwosz podczas 20 lat spędzonych w ówczesnej stolicy Polski Krakowie, wykonał wiele dzieł, między innymi ołtarze, nagrobki oraz figury. Pracował nie tylko na zlecenie mieszczan, ale i monarchy, episkopatu oraz wysokich urzędników królewskich.

Autorem zdjęć Ołtarza Wita Stwosz jest Jerzy Pajor.

Dalsze dzieje

Stwosz powrócił do Norymbergii w 1496 roku. Prowadził tam swoją pracownię, w której wykonywał zlecenia nie tylko rzeźbiarskie i malarskie, ale przez pewien czas również inżynieryjne. Kilka lat później popadł w konflikt z prawem, ponieważ chcąc ratować swój majątek przed oszustwem, własnoręcznie sfałszował dokument. Został za to skazany na śmierć, ale dzięki wstawiennictwu cesarza Maksymiliana I został ułaskawiony, a karę zamieniono na przypalenie obu policzków. Dostał również zakaz opuszczenia Norymbergii bez zezwolenia Rady Miejskiej. Mimo, że na krótko przed śmiercią Wit Stwosz prawdopodobnie stracił wzrok do końca swoich dni nie zaprzestał pracy twórczej.
Zmarł w 1533 roku na skutek zarazy panującej w Norymberdze. Został pochowany na cmentarzu św. Jana, obok innego wielkiego artysty tych czasów, Albrechta Dürera.